продолжаю потихоньку почитывать награбленные с англонета fanfiction-исследования
чрезвычайно увлекательное таки чтиво
резюме статьи Francesca Coppa "Writing Bodies in Space: Media Fan Fiction as Theatrical Performance" из сборника под редакцией Karen Hellekson
читать дальшеI argue that that fan fiction develops in response to dramatic, not literary, modes of storytelling and therefore can be seen to fulfill performative rather than literary criteria. By recognizing drama instead of prose as the antecedent medium for fan fiction, and by examining fan fiction through the lens of performance studies, three highly debated things about fan fiction become explicable: (1) fan fiction’s focus on bodies; (2) fan fiction’s repetition; and (3) fan fiction’s production within the context of media fandom. Fan fiction, whether written in teleplay form or not, directs bodies in space: readers come to fan fiction with extratextual knowledge, mostly of characters’ bodies and voices, and the writer uses this to direct her work. In theatre, there’s a value to revisiting the same text in order to explore different aspects and play out different scenarios; in television, we don’t mind tuning in week after week to see the same characters in entirely different stories. Similarly, fan fiction retells stories, but also changes them. If traditional theatre takes a sсript and makes it three-dimensional in a potentially infinite number of productions, modern fandom takes something three-dimensional and then produces an infinite number of scripts. This activity is not authoring texts, but making productions—relying on the audience’s shared extratextual knowledge of sets and wardrobes, of the actors’ bodies, smiles, and movements to direct a living theatre in the mindесли еще более кратко, но на русском, то ученый утверждает, что фанфикшн развивается по пути не литературного (эпоса), но драматического способа повествования и, следовательно, должен оцениваться не по критериям литературности, а по потенциалу перфомативности. в пользу данной теории ученый приводит следующие положения:
1) в фокусе фанфикшна - тело
2) в основе фанфикшна - повторение
3) фанфикшн продуцируется в контексте медиа-фандомов
...бла-бла...
однако, если традиционный театр берет сценарий и делает его трехмерным в потенциально бесконечном количестве воплощений, то фанфикшн берет некую медийную трехмерность и продуцирует ее в бесконечном количестве сценариев. это не создание авторского текста, а скорее продакшн с опорой на внетекстовое разделяемое аудиторией знание канона, актеров, ожидаемых жестов, мимики, 'этакий толчок для развертывания живого театра в голове